Впровадження STEM-освіти у Верхньоторгаївській гімназії
Сьогодні STEM є одним з головних напрямів інноваційної освіти. STEM-НАВЧАННЯ допомагає підготувати дітей до технологічно розвиненого світу.
За останні 60 років, технології сильно розвинулися, з відкриття Інтернету (1960), GPS технологій (1978) до ДНК сканування (1984), і звичайно ж до IPod (2001). Сьогодні майже всі використовують IPhone та інші смартфони. Без технологій уявити наш світ на сьогоднішній день просто не можливо. Технологічний розвиток буде продовжуватися, і STEM навички є основою цього розвитку. STEM-навчання поєднує в собі міждисциплінарний і проєктний підхід, беручи за основу інтеграцію природничих наук в технології, інженерну творчість і математику. Навчати науці, технології, інженерного мистецтва і математики інтегровано дуже важливо, оскільки ці сфери тісно взаємопов'язані на практиці.
Пошук прихованих талантів і здібностей, розвиток креативного мислення, виховання творчої особистості треба починати з наймолодшого віку. Найприроднішою і доступною формою досягнення поставленої мети в цьому віці є гра. Тому вчителі початкових класів Верхньоторгаївської гімназії у роботі з дітьми активно використовують прості іграшки, конструктори, кубики тощо.
Найкращими формами і методами роботи з наймолодшими школярами є STEM-уроки з використанням ігрових технологій та STEM-іграшок. Найчастіше у практику роботи педагоги впроваджують різноманітні STEM-іграшки: головоломки (танграм, пентаміно, які сприяють розвитку нестандартного мислення); STEM-іграшки з області інженерії та конструювання (3D – пазли, лего, конструктори, які не лише розвивають навички конструювання і моделювання, але й збільшують рівень комунікації між дітьми, педагогами, батьками); науково-пізнавальні набори (допомагають вивченню фізико-хімічних процесів, пізнанню космічних явищ, спростять вивчення людини); STEM-іграшки для більш простого сприйняття процесу програмування, світу електроніки та робототехніки.
Для розвитку таких психічних процесів, як зорової, слухової пам’яті, уваги, сприйняття, зорово-моторної координації, подолання труднощів, контролювання виконання дій, оцінки результатів застосовуються розвиваючі комп’ютерні програми: конструкторські програми, драматизації («конструктори казок»), ігри-лабіринти, навчальні комп’ютерні ігри, комп’ютерні діагностуючі ігри, ігри-квести, забави тощо.
Вдало, як в початковій школі, так і в основній, впроваджуються STEM-проєкти: на уроках математики, інформатики, біології, фізики, географії, бо саме виконання STEM-проєктів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів під керівництвом учителя та завершується реальним практичним результатом. Вчителі закладу здійснюють супровід проєкту і спонукають до пошукової діяльності школярів, допомагають у визначенні мети, завдань проєкту, орієнтовних методів дослідницької діяльності та пошуку інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних завдань. Учні закладу самостійно або разом з учителем обирають форму презентації, захисту отриманих результатів. Оцінювання проєктної діяльності здійснюється індивідуально, за довільною системою.
У рамках реалізації інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня «Я - дослідник» вчителі початкових класів Верхньоторгаївської гімназії використовують у своїй роботі дослідницький метод навчання. Про що свідчать вдало створені STEM-проєкти: «Город на підвіконні», «Дослідження взимку, навесні, восени» тощо.
Для STEM-навчання в закладі використовуються: конструктори, моделі, вимірювальні комплекси, лабораторні прилади, електронні пристрої (3D-ручки, комп'ютери, проектори, інтерактивна дошка, що допомагають учням у засвоєнні якісно нових трансдисциплінарних знань).
Щорічно з нагоди Дня безпечного Інтернету та з метою підвищення освіченості з питань безпеки використання цифрових технологій учні закладу беруть участь у безкоштовному онлайн-уроці, який організовано за сприяння компаній Cisco, ERC та Кіберполіції України.
Школярі гімназії є активними учасниками заходів, які проводяться за підтримки Міністерства освіти і науки України: олімпіадах з предметів природничо-математичного циклу, Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», Міжнародному конкурсі з комп’ютерної грамотності «Бебрас», дистанційній грі-конкурсі «Олімпіс» тощо.
З метою розвитку професійної компетентності педагогічних працівників, реалізації концептуальних засад Нової української школи, популяризації напрямів STEM-освіти щорічно педагоги закладу діляться своїми здобутками під час Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна» («Festival STEM-spring»), Європейського «STEM-тижня», «Інженерного тижня», «Дня науки», вебінарів, семінарів, науково-практичних конференцій, конкурсів, навчання у «STEM-школі», всеукраїнського конкурсу «Кращий STEM-урок», що організовує відділ STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Як результат, педагоги отримали дипломи, сертифікати за активну участь.
Ознайомитися з досвідом педагогів Верхньоторгаївської гімназії, які здійснюють освітній процес на засадах інтеграції можна в матеріалах за посиланнями:
«ДАВАЙТЕ ПО-STEMИМО!» STEM від учнів 1-4 класів Верхньоторгаївської гімназії
«STEM – ЦЕ КЛАСНО! ЦЕ КРУТО! ЦЕ ВИНАХІДЛИВО!» STEM від учнів 5-9 класів Верхньоторгаївської гімназії
STEM-ПРОЄКТ «ІСТОРІЯ СТАРИХ РЕЧЕЙ»