«круглий стіл» - «Роль військово-патріотичного виховання у формуванні в учнівської молоді патріотизму національної свідомості та гідності»
На виконання плану основних заходів з питань допризовної підготовки учнівської молоді закладів загальної середньої освіти Нижньосірогозької селищної ради на 2020/21 навчальний рік (наказ відділу освіти, культури, молоді та спорту Нижньосірогозької селищної ради 09.03.2021 № 21) було організовано та проведено 15 квітня 2021 року в режимі онлайн «круглий стіл» з педагогами, відповідальними за виховну роботу у закладі загальної середньої освіти з питань військово-патріотичного виховання з теми «Роль військово-патріотичного виховання у формуванні в учнівської молоді патріотизму національної свідомості та гідності».
Організатор онлайн-засідання психолог КУ «Нижньосірогозький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Мануйленко Наталія ознайомила слухачів мультимедійною презентацією «Виховання військово-патріотичних цінностей-пріоритетне завдання виховної системи навчальних закладів громади». Розкрила компоненти військово-патріотичного виховання, основні та складові напрямки національно-патріотичної діяльності; повторили інноваційні форми підготовки педагогічних працівників до планування занять з предмету «Захисту України» у закладах громади.
Спільно із слухачами засідання проговорили, які завдання та методи роботи директора ліцею(гімназії), дошкільного та позашкільних закладів, заступників директорів, вчителів відповідальних за виховну роботу, класних керівників, вчителів предметників, батьків та громадськості щодо військово-патріотичного виховання школярів, учнівської молоді. Спланували модель «Громадянина-патріота України», визначили якими якостями повинен володіти ліцеїст(гімназист), випускник- високоморальний громадян Української держави.
У своїй презентації «Виховання патріотизму як основи духовного становлення громадянина - патріота» директор Нижньоторгаївського ліцею Харченко Віра ознайомила з роботою опорного закладу з військово-патріотичного виховання. Наголосила на розвиток громадянських якостей підростаючого покоління, що здійснюється шляхом вивчення уроків історії, відповідною літературою, організацією різноманітних видів діяльності, патріотичної спрямованості та практичним досвідом, рольового моделювання суспільства, колективних дій заради досягнення успіху.
Учнівська молодь закладу знайомиться із цікавими віхами історії села за допомогою історичних квестів, участі у акціях «Нащадки козаків», віртуальних подорожей рідним краєм, походів,цим самим учні продовжують жити в дусі патріотизму.
Підтримання порядку біля Меморільного комплексу, вшанування героїв-односельців, що загинули в роки Другої Світової війни, зустрічі учнів з односельцями-ветеранами учасниками АТО/ООС, екскурсій до військової частини ВЧА16-04 села Чорнобаївка, участь у обласних змаганнях «Покровський гарт» стали повчальними заняттями учнівської молоді ліцею.
На сьогодні ліцей є єдиним центром з підготовки всіх без винятку юнаків (незалежно від того, будуть вони призвані на строкову військову службу чи ні в мирний час) до захисту Батьківщини. В цій ситуації надзвичайно зростає роль предмета «Захист України», як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності.
Олена Морозова, заступник директора з навчально-виховної роботи опорного закладу Нижньосірогозький ліцей поділилася досвідом роботи з питання «Військово-патріотичне виховання в системі виховної роботи ліцею». У своєму виступі розкрила актуальність проблеми виховання у молодого покоління патріотичних почуттів, активної громадянської позиції, сприянні усвідомленню учнями свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей. Ознайомила із системою роботи, завданнями, напрямками та різноманітними формами, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей вихованців. Учні опорного закладу є переможцями Всеукраїнської дитячо-юнацько військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), учасниками військово-патріотично спортивної гри «Козацький гарт», продовжує роботу загін волонтерів «Таврос», учасниками різних акцій «Мати загиблого в зоні АТО/ООС живе поруч», «Ніхто не забутий, ніщо не забуто», «Серце до серця», «Оберіг для солдата», «Великий кошик солдату». Військово-патріотична активність є необхідною передумовою подальшого розвитку готовності старшокласника до військової строкової служби в Збройних Силах України.
Заступник директора з навчально-виховної роботи Першопокровського ліцею Синявська Галина поділилася досвідом та розкрила питання «Військово-патріотичного виховання засобами краєзнавства». Зазначила, що «патріотизм» починається з виховання любові до своєї малої батьківщини - села, міста в якому народився, вивченням історії свого рідного краю, сім'ї, вшанування пам'яті предків.
Учні разом із вчителем подорожують країною, побували у Херсонському обласному краєзнавчому музеї; смт. велика Лепетиха ознайомилися із експозицією присвяченій Другій Світовій війні в Україні; у місті Дніпро відвідали музей учасників АТО/ООС; побували у військовій частині в м. Херсон. Учні активні учасники проектів «Вони продовжились в нащадках», «Моя сім'я, моя родина в житті і долі Батьківщини», «Пам'ять», «Визволення Херсонщини»-матросовці землі Херсонської», «Подвиг капітана Гастелло»; акцій «Привітати ветерана», «Я-громадянин»; проводять постійно зустрічі з воїнами-інтернаціоналістами, приймають участь у спортивних змаганнях «Кубок Юрія Бугаєнка».
Групою учнів «Пошук» продовжується робота по розшуку рідних, прах яких покоївся у братській могилі на території села Першопокровка.
На думку вчителя, саме краєзнавча робота посідає важливе місце в освітньому процесі учнівської молоді ліцею, а за допомого краєзнавчих матеріалів сприятиме військово-патріотичному вихованню.
У своїй презентації «Формування патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку» в.о. директора закладу, практичний психолог Нижньосірогозького закладу дошкільної освіти №1ясла/садка Лук'янова Ольга розкрила, що виховання особистості в закладі дошкільної освіти має бути спрямоване на розвиток патріотизму – любові та поваги, перш за все, до своєї сім’ї, закладу, селища, держави. І проблема полягає в тому, що дитина дошкільного віку поняття «патріотизм» розуміє поверхнево.
Тому завдання сучасного дошкільного закладу – формування громадянина-патріота, здатного розбудувати суверенну Україну, творчої особистості з високим рівнем інтелектуального і духовного розвитку. За таких умов заклад стає важливою ланкою виховання свідомих, активних високоморальних громадян Української держави, місцем емоційно-психологічної захищеності і душевного комфорту особистості дитини-дошкільника, конструктивної співпраці та взаєморозуміння, ланкою, де формується національна свідомість, громадська зрілість, соціальна відповідальність за долю Батьківщини, за свою роль у національно-культурному відродженні України, її розквіті.
Пшенична Анжела, заступник директора з навчально-виховної роботи КУ «Нижньосірогозький будинок творчості дітей та юнацтва» ознайомила слухачів з темою свого виступу «Роль військово-патріотичного виховання у формуванні патріотизму, національної свідомості вихованців позашкільного закладу». Військово-патріотичне виховання в умовах позашкільного навчального закладу – це гнучка саморегулююча система, яка оперативно реагує на національні, освітньо-культурні, суспільні та інші потреби учнівської молоді, забезпечує культурне і професійне його самовизначення, здійснює активний вплив на самоформування молодих громадян – патріотів держави. Базується на принципах суб'єктності, системності та цілісності, самостійності, свідомості і активності, наступності, соціального партнерства.
Протягом навчального року закладом забезпечено виконання районної комплексної програми з національно-патріотичного виховання «Дитина-громанянин – патріот Батьківщини» на 2017-2021 роки.
Розроблено довгострокові проекти «Місцями козацької слави», «Моя Батьківщина –Україна», метою яких є організація туристсько-краєзнавчих екскурсій, експедицій по вивченню історичних місць козацької доби та сучасності. Організовано відзначення пам’ятних дат та державних свят України, постійно проводиться робота по залученню працівників Нижньосірогозько-Іванівського об’єднаного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, воїнів АТО /ООС до проведення спільних.
Програми гуртків передбачає проведення широкого спектру інтелектуальних ігор, тренінгів та лекцій, майстер-класів з виконанням практичних завдань, спрямованих на формування патріотизму та національної свідомості вихованців. Своєрідним підсумком роботи гуртків є організаційно-масова діяльність (участь у конкурсах, виставках, екскурсіях, круглих столах, тематичних акціях, святкових заходах).
Одне з чинних місць у системи роботи з військово-патріотичного виховання посідає формування шанобливого ставлення до державних символів України, почуття гордості, розуміння їх основних ідей. Під час освітнього процесу керівники гуртків використовують цікаві форми роботи з гуртківцями з військово-патріотичного виховання: гра-репортаж «Видатні імена сучасної України», гра «Подорож Україною!», брейн-ринг «Я-патріот України!», бесіда «Соборна Україна», звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю», заняття-реквієм присвячений річниці завершення Другої Світової війни; краєзнавчий проект «Велика та мала Батьківщина», реальні та віртуальні екскурсії та подорожі музеями рідного краю.
У складний для нашої країни час вихованці проявляють свої найкращі патріотичні почуття, підтримуючи морально українську армію. Мова йде про те, щоб написати нашим захисникам кілька теплих рядочків листа-підтримки або намалювати яскравий позитивний малюнок.
Підсумовуючи засідання «круглого столу» психолог Мануйленко Наталія подякувала всім слухачам за актуальні презентації, актуальний та гарно підібраний матеріал з досвіду роботи педагогічний працівників громади. Саме міцність та єдність української держави залежить від того, наскільки підростаюче покоління перейматиметься патріотичними почуттями. В такому виховному середовищі пробуджуються моральні якості як совість, людяність, почуття власної гідності; здатність до самоорганізації, особистісна відповідальність.