Проведено онлайн засідання для практичних психологів, соціального педагога, вчителів, вихователів та асистентів інклюзивних класів(груп) закладів освіти громади
З метою ознайомлення, вивчення та поширення кращої практики роботи працівників психологічної служби Нижньосірогозької громади, щодо організації і проведення соціально-психологічної, педагогічної роботи з питань готовності школярів до адаптації навчання школі; визначення комплексів вправ для успішної адаптації дітей до навчання; розкриття моделей взаємодії між практичним психологом дошкільного закладу та школи і забезпечення оптимальних умов у період адаптаційної роботи навчального процесу, на базі КУ «Нижньосірогозький центр професійного розвитку педагогічних працівників» психологом – модератором Мануйленко Наталією було організовано та проведено 26 квітня 2021 року онлайн засідання для практичних психологів, соціального педагога, вчителів, вихователів та асистентів інклюзивних класів(груп) закладів освіти Нижньосірогозької громади з теми «Співпраця психологічної служби загальноосвітнього закладу та закладу дошкільної освіти при здійсненні психологічного та соціально-педагогічного супроводу процесу адаптації до навчання у школі».
У своїй мультимедійній презентації «Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби громади» - психолог Мануйленко Наталія розкрила етапи та особливості фізіологічної, соціально-психологічної адаптації школярів; визначила ознаки успішної адаптації та дезадаптації; чинники шкільних труднощів у навчанні; надано рекомендації щодо підвищення рівня адаптації учнів; форми і прийоми оцінювання навчальних досягнень школярів.
Практичний психолог Вербівського ліцею Полякова Валентина поділилася своїм досвідом із питання «Комплекс вправ для успішної адаптації дітей дошкільного віку до навчання у школі», визначила що психолого-педагогічний супровід процесу адаптації дошкільників можна забезпечити лише в узгодженій роботі, надаючи психологічну допомогу дітям. Зазначила, що психолог контролює та корегує процес адаптації через дотримання відповідних рекомендацій вихователя, який в свою чергу, врахувавши висновки психолога, змінює хід освітнього процесу.
Під психологічною готовністю має на увазі перехід від сюжетно-рольової гри до навчальної діяльності; вміння спілкуватися з однолітками та дорослими; узгоджувати свої дії із діями класу. Полякова Валентина запропонувала учасникам онлайн-засідання комплекс вправ, які допоможуть психологам полегшити адаптаційний період дошкільнят до навчання у школі(прави на допомогу дітям для налагодження контакту одне з одним «Ласкаве ім'я», «Я люблю...»; на розвиток уваги та дрібної моторики рук «Знайди два однакових предмети», «Виключення зайвого», «Послухай і відтвори», «Дружба», «Окуляри»; розвиток пам'яті, мислення «Що зникло?», «Художник», «Пригадай і покажи», «Хто що любить?», «Відгадай за описом»; та порадила колегам, що у ході навчання треба обирати таку кількість і різноманіття вправ, які найбільш ефективно будуть допомагати дітям адаптуватися до шкільного навчання.
Безгінова Наталія, практичний психолог Верхньосірогозького ліцею у своїй презентації розкрила складові психологічної готовності дитини до шкільного навчання; методи та методики проведення діагностичного дослідження рівня готовності; форми співпраці психологічної служби закладів загальної середньої і дошкільної освіти. Психолог наголосила, правильно проведена психологічна діагностика дає можливість визначити, наскільки дитина підготовлена до шкільного життя, і прогнозувати її успіхи навчальної діяльності.
Психологічна готовність до шкільного навчання визначається насамперед для виявлення дітей, не готових до шкільного навчання, а з метою проведення з ними розвиваючої роботи, спрямованої на профілактику шкільної неуспішності і дезадаптації.
Запропонувала психологам впровадити у свою роботу ряд методик, які необхідні для адаптації: «Загальна орієнтація дітей в навколишньому світі і запас побутових знань» (за Р.Немова), «Дослідження словесно-логічного мислення» (за К. Ірасека), опитувальник «Ставлення дитини до навчання в школі», скринінг-обстеження готовності до шкільного навчання (М. Семаго, Н. Семаго).
Махрова Інна, практичний психолог опорного закладу Нижньосірогозький ліцей у своєму виступі ознайомила слухачів із інформацією «Навчання без страху», та підкреслила важливість посиленого психологічного супроводу першокласників та попередження соматичних і психічних розладів їх здоров’я. Запропонувала всім цікаві онлайн – ігри які сприяють адаптації дитини.
Практичний психолог Нижньосірогозького закладу дошкільної освіти ясласадок № 1 Лук’янова Ольга у своїй презентації розкрила питання формування пізнавальної, соціально-емоційної, мотиваційної сфери майбутніх першокласників, за допомогою спеціально підібраних ігор та вправ.
Зазначила, що дошкільний вік – унікальний період у психічному розвитку дитини порівняно з наступними віковими етапами становлення особистості, позначений саме тим, що забезпечує загальний розвиток – основу для подальшого набуття спеціальних знань та навичок, засвоєння різних видів діяльності, формуються не лише ті якості психіки, що на загал характеризують поведінку дитини, її ставлення до довкілля, а й ті, що проектуються на майбутнє і виявляються у важливих психічних новоутвореннях.
Підсумовуючи засідання соціально-психологічної спільноти, Мануйленко Наталія наголосила, що вивчення адаптації учнів відіграє важливу роль у включенні дитини у навчальну діяльність та пристосуванні її до умов навчання і має надзвичайно важливе значення в освітньому процесі.
Вона подякувала спеціалістам психологічної служби за цікавий, актуальний матеріал та презентації, за можливість поспілкуватися з колегами, поділитися досвідом та збагатитися новими знаннями щодо супроводу процесу адаптації до навчання у школі: «Давайте постараємося щоб найперші кроки зроблені кожним учнем у шкільному світі, були для самої дитини радісними і впевненими».