Робота Нижньосірогозького ЦНАПу до та під час війни: що змінилося?
Про адаптацію до роботи в нових реаліях релокованого відділу “Центр надання адміністративних послуг” Нижньосірогозької селищної ради, а також про те, як вдалося налагодити його роботу в умовах воєнного стану і відновити доступ до державних реєстрів для надання базових адміністративних послуг громадянам Сірогозщини, досліджували журналісти Нижні Сірогози.City.
ЦНАП – ключова точка взаємодії громадянина з державою
Через воєнний стан, що діє в Україні з 5:30 24 лютого 2022 року, і який продовжено до 14 травня 2024 року, було змінено роботу всіх державних та комунальних установ.
Проте чимало пересічних громадян, які опинилися на окупованих територіях, а згодом змушені були покинути свої домівки та шукати прихистку в інших регіонах України і стали вимушеними переселенцями, найбільше хвилює робота ЦНАПів — головних надавачів життєво необхідних адміністративних послуг.
Адже саме Центри адмінпослуг забезпечують протягом життя отримання державних та інших публічних послуг. Це ключова точка, де громадяни щодня взаємодіють із державою. Якісно, швидко та зручно.
Через агресію Російської Федерації ЦНАПи, що розташовані в зоні активних бойових дій, тимчасово не працюють. Решта, зокрема ті, що опинилися в тимчасовій окупації, а потім були релоковані, — змушені адаптуватися до роботи в нових реаліях. З поміж них, і відділ “Центр надання адміністративних послуг” Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області.
ЦНАП в умовах війни став центром гуманітарної допомоги і психологічної підтримки
Як вдалося налагодити роботу ЦНАПу в умовах воєнного стану та відновити доступ до державних реєстрів для надання базових адміністративних послуг громадянам розказали фахівці Центру Нижньосірогозької селищної ради:
“Незважаючи на війну, життя продовжується, люди народжуються, помирають, змінюються склади сімей, вони потребують соціальної допомоги, тож треба працювати та надавати необхідні їм послуги. Але на початку повномасштабної війни жоден реєстр не працював. Фахівці нашого Центру, усвідомлюючи потреби громадян, не припиняли роботи ні на один день, телефон нашої “гарячої лінії” працював увесь час безперебійно, а на початку війни майже цілодобово. Ми розуміли, що наші консультації є вкрай важливими для мешканців громади”.
Фахівці Центру розповіли, що крім того, в перші тижні війни, через велику кількість внутрішньо переміщених осіб, які прибували до громади та перевантаженість програми, працівники ЦНАПу працювали навіть вночі, майже вся робота була переформатована на оформлення довідок та соціальної допомоги вимушеним переселенцям. І так спільними зусиллями усі ВПО, які прибули до громади, отримали необхідні адміністративні послуги для отримання допомоги на проживання у встановлений законом строк. Продовжувалось оформлення соціальних допомог, допоки це було можливо. Також, інформували сірогозців, де і як знайти та отримати медичну та гуманітарну допомогу: продукти, ліки, засоби гігієни.
Щоб відновити роботу селищного ЦНАПу його працівникам знадобився час, щоб виїхати самим і вивезти свої родини з окупації, після чого організовувати роботу відділу на новому місці.
Ідучи назустріч потребам громадян (а чи не щодня надходить велика кількість звернень з проханням надати адміністративні послуги), в минулому році було розпочато роботу з відновлення доступу до реєстру Нижньосірогозької територіальної громади.
“До нас зверталися мешканці громади, які стали ВПО, і їм потрібні були довідки щодо реєстрації або зміни місця проживання, видачі витягів з відповідного реєстру територіальної громади, актуалізації даних в реєстрі, надання інформації нотаріусам для оформлення спадщини громадянам, також потрібно було сформувати і відправити запити до органів державної влади та ще чимало іншого”, — розповіли фахівці селищного Центру.
Справа в тому, що база даних ЦНАПу зберігається у так званій “хмарі” і має всі необхідні ступені захисту, що робить її захищеною. Тож реєстр швидко запрацював, як тільки було знайдено приміщення і узгоджено всі виробничі моменти.
Вже 20 жовтня 2023 року відділ ЦНАП Нижньосірогозької селищної ради та Благодійна організація “Херсон Нескорений” підписали Меморандум про співпрацю і партнерство, щоб забезпечити максимальну ефективність організаційної та соціальної допомоги мешканцям Сірогозщини.
Для цього, Благодійна організація “Херсон Нескорений” надала в користування комфортне та просторе приміщення для роботи адміністратора ЦНАПу, який розпочав прийом громадян для надання адміністративних послуг.
Місцем тимчасового розташування відділу “Центр надання адміністративних послуг” Нижньосірогозької селищної ради визначили офісне приміщення що знаходиться за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Січових стрільців, буд. 13, офіс 9.
Підписано Меморандум між Нижньосірогозькою громадою і БО “Херсон нескорений”. Фото: ns-gromada.gov.ua
14 листопада минулого року — наступний етап у відновлені роботи відділу — надано доступ до реєстру територіальної громади і забезпечено ЦНАП відповідною комп’ютерною технікою, пристроями комунікації з громадянами, засобами криптографічного захисту.
Робота ЦНАПу у цифрах
На сьогодні, у зв’язку із запровадженням військового стану в Україні та тимчасовою окупацією території Нижньосірогозької громади, фахівці відділу ЦНАПу надають обмежену кількість, а саме 17 адміністративних послуг (раніше цей перелік становив 329 адміністративних послуг). Переважно пов’язані вони з соціальним захистом ветеранів війни, реєстрацією чи декларуванням місця проживання та надання послуг місцевого значення.
Всього з моменту релокації відділом “Центр надання адміністративних послуг” надано 245 адміністративних послуг мешканцям Нижньосірогозької селищної територіальної громади.
Найбільше запитів надійшло на такі послуги: внесення змін до інформації в Реєстрі територіальної громади (110), видача витягу з реєстру територіальної громади (99), зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (30).
Також було отримано 77 інформаційних повідомлень про пошкоджене майно.
Зверталися мешканці Сірогозщини і для того, щоб отримати характеристики, копії або витяги з рішень виконкому та сесій селищної ради, розпоряджень селищного голови, а також щоб засвідчити вірність копій документів і виписок з них.
Мешканці громади для отримання консультацій чи інформації зверталися до фахівців Центру за телефоном та надсилали запити на електронну пошту ЦНАПу. Протягом трьох місяців надійшло 34 запити. Вони стосувалися призначення державних допомог при народженні дитини та на дітей одиноким матерям, видачі грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка”, реєстрації місця проживання дитини до 14 років, видачі витягів і внесення змін до Реєстру територіальної та інші.
“Єдине вікно” адмінпослуг — від перспектив до реалізації
“Людям важливо отримувати статуси, виплати і документи, і завдяки надавачам послуг вони можуть це робити вчасно, — розповідають фахівці ЦНАПу. — Зараз ми проводимо активну роботу щодо відцифрування баз даних місця проживання, які були здійснені до повномасштабного вторгнення, для їх зберігання в архівах. Адже військовий стан показав, що збереження документів за допомогою “хмарних” технологій надійніше, ніж паперове”.
Щодо впливу війни на надання адміністративних послуг, то тут слід зауважити, що адміністраторам ЦНАПу потрібно постійно тримати “руку на пульсі” законодавчих змін та обмежень воєнного стану. Треба віддати належне і МінЦифрі, що намагається оперативно надавати апдейти (оновлення даних — ред.) адміністраторам та активно комунікує у соцмережах.
Фахівці релокованого Центру працюють над розширенням переліку послуг, налагоджують співпрацю з суб’єктами надання адмінпослуг. Адміністратори ЦНАПу використовують в роботі інформаційні системи ”Соціальна громада” та “Вулик”, портал Дія, е-систему у сфері будівництва та реєстри, а державні реєстратори — реєстр речових прав на нерухоме майно та реєстр юридичних осіб.
Співпрацюють фахівці ЦНАПу з Державною міграційною службою та Єдиним державним демографічним реєстром.
Вони отримали доступ до Єдиного державного веб порталу електронних послуг для прийняття повідомлень від громадян про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією РФ.
ЦНАП: працюємо на перспективу
Сфера адміністративних послуг зберігає важливе значення навіть у випадку значних безпекових викликів, у тому числі в умовах війни. Адже адміністративні послуги однаково необхідні як в мирний час, так і під час бойових дій. А для відбудови України є потрібними також і адмінпослуги у секторі нерухомості, земельному, будівельному та іншій секторах.
Тож вже сьогодні фахівці ЦНАПу Нижньосірогозької селищної ради активно працюють над планом відновлення роботи Центру після звільнення території. Якісно підготовлені документи допоможуть, одразу ж після деокупації Сірогозщини, забезпечити найскоріше поновлення доступу до державних реєстрів працівникам ЦНАПу та відновити повноцінне і ефективне надання адміністративних послуг мешканцям громади.
Для цього увага приділяється стажуванню та підвищенню рівня професіоналізму і обізнаності адміністраторів. Вони беруть участь в онлайн семінарах, вебінарах, тренінгах та онлайн-конференціях щодо надання якісних адміністративних послуг в умовах кризового реагування та відновлення.
“У подальшому серед основних завдань роботи ЦНАПу після деокупації громади є робота, що полягає у відновленні повсякденного життя та покращенні якості надання адмінпослуг для всіх мешканців Сірогозщини. Спільними зусиллями ми зможемо відновити нашу громаду, забезпечити якісне обслуговування та впровадити нові цифрові технології для спрощення процедури надання адміністративних послуг”, — зазначають фахівці селищного Центру.
Щоб покращити поінформованість громадян ЦНАП систематично оприлюднює на доступних інформаційних майданчиках графіки надання адміністративних послуг, їх актуальний перелік, новини у сфері адміністрування.
“Зараз майже щодня у законодавстві, у житті держави та нашої громади відбуваються зміни, відповідно змінюється і наша робота — тож рекомендуємо слідкувати за нашими новинами на офіційному веб-сайті та Facebook-сторінках Нижньосірогозької селищної ради і селищної військової адміністрації, а також на сторінці ЦНАПу у Facebook”, — інформують фахівці Центру.
Корисні посилання і контакти
— Офіційний контактний телефон відділу “Центру надання адміністративних послуг” Нижньосірогозької селищної ради: +380665494721.
— Офіційний веб-сайт Нижньосірогозької селищної ради та селищної військової адміністрації — https://ns-gromada.gov.ua/.
— Офіційна сторінка Нижньосірогозької селищної військової адміністрації у Facebook — https://www.facebook.com/nsiradmin.
— Офіційна сторінка відділу ЦНАП Нижньосірогозької селищної ради у Facebook — https://www.facebook.com/cnap.nselrada.