Якщо документ про народження, шлюб чи іншу подію цивільного стану було втрачено, його можна відновити.
Відділи ДРАЦС видають повторні свідоцтва незалежно від місця проживання заявника — головне, щоб зберігся актовий запис. І так, ці записи — частина Національного архівного фонду, яка гарантує юридичний захист особистих прав.
Отже, при втраті оригіналу свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану (викраденні, пошкодженні чи знищенні), повторна видача свідоцтва здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану на підставі актового запису цивільного стану, складеного як в електронному вигляді, так і на паперовому носії, незалежно від місця державної реєстрації акту цивільного стану та місця проживання заявника.
Паперові носії - книги державної реєстрації актів цивільного стану складаються з актових записів цивільного стану певного виду реєстрації:
про народження,
про шлюб,
про розірвання шлюбу,
про зміну імені,
про смерть.
У недалекому минулому також складались актові записи про усиновлення та встановлення батьківства, які є невід’ємною частиною архівного фонду.
Книги державної реєстрації актів цивільного стану - це частина особистих архівних документів, адже вони безпосередньо стосуються фізичної особи.
Незалежно від часу складання вони є підтвердженням юридичних фактів, гарантом захисту законних прав і інтересів громадян. Також складовою частиною Національного архівного фонду є метричні книги, складені церквами, полковими церквами, кірхами, костьолами, мечетями та синагогами до утворення органів державної реєстрації актів цивільного стану (далі - метрична книга), які зберігаються у відділах державної реєстрації актів цивільного стану визначений законодавством термін.
Згідно з Порядком, умов і строків зберігання книг державної реєстрації актів цивільного стану, метричних книг у відділах державної реєстрації актів цивільного стану та їх передачі до державних архівів, книги державної реєстрації актів цивільного стану та метричні книги зберігаються у відділах державної реєстрації актів цивільного стану протягом
років з часу складання актових записів цивільного стану, метричних записів, включених до цих книг.
Передача метричних книг, книг державної реєстрації актів цивільного стану на постійне зберігання до державного архіву здійснюється щороку після закінчення сімдесяти п'яти років зберігання їх у відділах державної реєстрації актів цивільного стану.
На запит будь-якої фізичної або юридичної особи відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає ксерокопію або фотокопію записів метричних книг, які були складені понад 75 років тому, але включені до об’єднаних книг, загальний строк зберігання яких у відділі ще не минув, якщо це не загрожує стану документів.
У тих випадках, коли актовий запис цивільного стану або метричний запис передано на зберігання до відповідного Державного архіву відділ державної реєстрації актів цивільного стану витребовує з архіву архівну копію цього запису та архівну довідку, на підставі яких повторно видає свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану.
Відділи державної реєстрації актів цивільного стану забезпечують надійне збереження книг, які є частиною Національного архівного фонду та належать державі.
З переліком відділів державної реєстрації актів цивільного стану Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м.Київ) можна ознайомитися за посиланням: https://centraljust.gov.ua/terytorialni.../ter_viddily_dracs
Також оформити заяву на його отримання можна за допомогою Єдиного порталу державних послуг Дія: https://diia.gov.ua/.../gromadyanam/dovidki-ta-vityagi
Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції - м.Київ